EK SAYFA – 1928-2
باب: حرق
الحصير ليُسد
به الدم.
27. KANIN AKTIĞI YERİ KÜL'ü İLE KAPATMAK İÇİN HASIR YAKILMASI
حدثني سعيد
بن عُفَير:
حدثنا يعقوب
بن عبد الرحمن
القاري، عن
أبي حازم، عن
سهل بن سعد
الساعدي قال:
لما
كُسرت على رأس
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم البيضة،
وأدمي وجهه،
وكُسرت
رَبَاعيته،
وكان عليٌّ
يختلف بالماء
في
المِجَنِّ،
وجاءت فاطمة تغسل
عن وجهه الدم،
فلما رأت
فاطمة عليها
السلام الدم
يزيد على
الماء كثرة،
عمدت إلى حصير
فأحرقتها،
وألصقتها على
جرح رسول الله
صلى الله عليه
وسلم، فرقأ
الدم.
[-5722-] Sehl b. Sa'd es-Saidi'den, dedi ki: "Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in başındaki miğfer kırılıp da yüzü kanadığı ve
küçük azı dişi kırıldığı zaman Ali, bir kalkan içerisinde su getiriyordu.
Fatıma da gelip onun yüzündeki kanı yıkadı. Fatıma (a.s) su dolayısı ile kan ın
artıp durduğunu görünce bir hasır parçası alıp onu yaktı, külünü Rasulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in yarasına bastırdı ve kan kesildi."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
" ... Hasır yakılması.1I Ebu'I-Hasen el-Kabisl şöyle derdi:
Keşke o hasırın neden yapılmış olduğunu biz de bilseydik de kanı kesmek için
onu bir ilaç olarak edinseydik.
İbn Battal dedi ki: Tıp bilginlerinin iddia ettiklerine göre
bütün hasır çeşitleri yakıldığı takdirde kanın artmasını önlerler. Hatta bütün
kül çeşitleri böyledir. Çünkü bir yerde durdurmak, külün özelliklerindendir.
Bundan dolayı Tirmizi bu hadisin yer aldığı başlığı "kül ile tedavi"
diye açmıştır.
el-Mühelleb de şöyle demiştir: Hadisten anlaşıldığına göre kanın
kül ile kesilmesi, onlar tarafından bilinen bir şeydi. Özellikle eğer hasır
"deysu's-sa'd"dan yapılmış ise ... Bunun kanı durdurduğu ve kokusunun
güzelliği bilinen bir husustur. Kanı durdurmak yolu ile yaranın ağzını kapatır.
Hoş kokusu ile de kanın kokusunu bastırır. Kanın önce yıkanmasına gelince, bu,
yaranın derin olmaması halinde söz konusudur. Yara derin ise yaranın içine
suyun dökülmesi halinde kül ile birlikte zarar vermeyeceğinden emin olunamaz.